گروه خبرنهمین جشنواره ملی مستند وفیلم کوتاه رضوی یز:اعضای هیئت انتخاب نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد با حضور در محل بازبینی آثار ارسالی، کار خود را آغاز کردند.

گروه خبر: اعضای هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد با حضور در محل بازبینی آثار ارسالی، کار خود را آغاز کردند.

این گروه پیش از بازبینی در نشستی دوستانه نظرات و پیشنهادات خود را با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، معاون هنری اداره و دبیر اجرایی جشنواره در میان گذاشتند.

محمد رضا دهبیدی پور، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد پیش از شروع بازبینی در نشستی با اعضای گروه ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان گفت: این جشنواره دومین سالی است که در استان یزد برگزار می شود و امیدواریم امسال نیز با وجود تلاش ها، جشنواره ای درخور و شایسته نام امام رضا(ع) برگزار شود.

ارسال 308 فیلم به دبیرخانه جشنواره

مسئول دبیرخانه جشنواره نیز در ادامه به ارائه گزارشی از دبیرخانه پرداخت و اظهار داشت: در مجموع  308 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که  از این تعداد 175 اثر با موضوع داستانی و 133 اثر نیز به بخش مستند تعلق دارد.

شریف بیگی با بیان اینکه سال گذشته 205 فیلم به دبیرخانه ارسال شده بود، از رشد کمی و کیفی فیلم ها در این دوره خبر داد و گفت: امسال استان تهران با 59 اثر، استان یزد با 56 فیلم و استان خراسان با ارسال 47 فیلم توانستند به ترتیب رتبه های اول تا سوم تعداد آثار ارسالی را از آن خود کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به بانک اطلاعاتی هنرمندان گفت: سال گذشته فراخوان جشنواره مستقیما به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستادها ارسال شد اما خوشبختانه در این دوره با جمع آوری آدرس و شماره تلفن هنرمندان، فراخوان به آدرس پستی آنها ارسال شد.

شریف بیگی ادامه داد: ارسال فیلم ها با اصل فراخوان به دبیرخانه جشنواره یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که در این دوره رخ داد.

دبیر اجرایی جشنواره نیز با بیان اینکه حداکثر 12 فیلم در هر بخش از این دوره از جشنواره انتخاب خواهد شد اظهار داشت: از هیئت انتخاب درخواست می کنم 10 فیلم دیگر نیز در جایگاه ذخیره انتخاب کنند تا در صورت موجود بودن زمان پس از فیلم های اصلی به ترتیب این تعداد نیز نمایش داده شود.

تبعیضی بین فیلمسازان یزدی و غیر یزدی نباشد

محمد رضا حاجی غلامی در ادامه به اولویت کیفیت آثار بر کمیت آن اشاره کرد و گفت: هدف تنها بالا بردن آمار فیلم ها در جشنواره نیست بلکه ملاک اصلی کیفیت آثار است.

وی از هیئت انتخاب درخواست کرد: علی رغم برگزاری این دوره از جشنواره در یزد امتیاز خاصی برای فیلم های ارسالی از این استان در نظر نگیرند، حاجی غلامی گفت: اگر هیئت انتخاب به این نتیجه برسدکه هیچ فیلمی هم از یزد انتخاب نشود اشکالی ندارد، چراکه این امر دال بر سلامت جشنواره است.

در ادامه نشست فرهاد ورهرام، یکی از اعضای هیئت انتخاب با گلایه از دخل و تصرف در زمان فیلم های مستند گفت: اثری که توسط تهیه کننده تایید می شود نباید توسط کارگردان یا هر کس دیگری در آن دخل و تصرفی صورت گیرد.

ورهرام ادامه داد: متاسفانه سال گذشته در یکی از جشنواره ها زمان یک فیلم کم شده بود که این کار بی احترامی به تهیه کننده محسوب می شود.

جشنواره نباید تنها با فیلم پر شود

حسن نقاشی عضو یزدی هیئت نیز با بیان اینکه کیفیت فیلم از کمیت آنها مهمتر است اظهار داشت: در جشنواره سینمایی حقیقت، نیز تا زمانی که توسط گروه قبل اداره می شد به کمییت اهمیت زیادی داده میشد اما خوشبختانه در این دوره تدابیری اندیشیده شد و کیفیت جای خود را به کمییت داد.

به گفته وی، جشنواره نباید تنها با فیلم پر شود بلکه باید بتوان فرصت رقابت ایجاد کرد.

شاهپور شهبازی از دیگر اعضای هیئت، معتقد است: موضوع این دوره از جشنواره به طور مستقیم و غیر مستقیم با دین ارتباط دارد و برای من تعیین حد و مرز کار دشواری است.

در ادامه جلسه اسماعیل میهن دوست، عضو هیئت انتخاب، با تایید رویکرد برتری کیفیت بر کمیت گفت: سینمای مستند کوتاه در مقایسه با مستند بلند امکان خودنمایی کمتری دارد پس چه بهتر که تدبیری بیندیشیم تا فیلمسازان جوان فرصت یابند فیلم های خود را نمایش دهند.

وی افزود: امیدوارم با حفظ رویکرد برتری کیفیت، بحث حمایت از فیلمسازان جوان هم مد نظر قرار گیرد.

برگزاری بخش های جنبی در جشنواره

علی روحانی نیز با تایید صحبت های میهن دوست و با بیان اینکه باید در جشنواره بخش های جنبی هم برگزار شود اذعان داشت: راه اندازی بخش های جنبی خسته نباشیدی است به فیلمسازان نسل جوان زیرا احتمال دارد جوانی تنها یک اثر تولید کرده باشد که مطمئنا دیده شدن آن، راه را برای پیشرفت وی باز خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر تنها یک روز از اکران را در اختیار این افراد قرار دهیم لطف بزرگی در حق آنها خواهیم کرد.

امیر توده روستا دیگر عضو هیئت انتخاب، با اشاره به بخش های این دوره از جشنواره گفت: امکان دارد فیلمسازی نگاهش به موضوع فیلم با واقعیت مطابقت نداشته باشد به همین دلیل امکان دارد هنگام بازبینی فیلم ها آنها به بخش دیگری انتقال یابند.

قضاوت تنها با داده ها امکان پذیر است

حسین روشن بخش نیز دومین عضو یزدی هیئت انتخاب در این نشست معتقد بود: فیلم ها تا دیده نشود هیچ چیز مشخص نمی شود زیرا باید با داده ها قضاوت کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست لوح انتصاب اعضای هیئت انتخاب نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی توسط محمدرضا دهبیدی پور، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برای شروع بازبینی آثار، به اعضا تقدیم شد.


 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا